Nauczanie zdalne – piątek 02.04.21r.

Wielkanocny stół

Dzisiaj zachęcamy do rozmów na temat: Z jakimi symbolami kojarzy się stół wielkanocny? Co jeszcze robimy podczas świat Wielkanocnych? Zachęcamy do przeczytania dzieciom opowiadania oraz wysłuchania piosenki pt. „Święta wielkanocne”. Dla chętnych są jeszcze kolorowanki i film edukacyjny o Świętach Wielkanocnych. Proponujemy również zachęcać dzieci do czynnego udziału  w obowiązkach związanych z przygotowaniami do świąt wielkanocnych, np. w domowych porządkach, pieczeniu ciast, ozdabianiu mieszkania itp. tak oby przekazywać nasze polskie tradycje związane ze świętami.

Opowiadanie „Wielkanocne pyszności” B. Szelągowska

 W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok –koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.

–A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!

–Ale jak my to wszystko sami zrobimy? –dopytywał Kamil.

 –To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto.

Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.

–Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny.

–Ale fajny pomysł –zawołał Kamil. Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil –szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły. Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem. Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.

–Ale macie tu pyszniutkie pyszności! –oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek

.–Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre.

–Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności. Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem –kiedy nikt nie patrzył –powąchał babkę. Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

Pytania do opowiadania:

– Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?

– Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?

– O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?

– Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?

Korzystając z ilustracji podajcie nazwy potraw i symboli świątecznych, opowiedzcie o sposobie obchodzenia tych świąt (żurek, jajka, pisanki, baranek ,baba, mazurek, święconka, palma, kurczaczek, palma, Śmigus-dyngus itd.)

Piosenka „Święta wielkanocne”

Film edukacyjny  „Tradycje wielkanocne”

Kolorowanki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *