Nauczanie zdalne STARSZAKI – dla dzieci przebywających na kwarantannie

Zaplanujcie każdy dzień tak,
żeby był czas na wspólne
zabawy i samodzielną pracę.

Wykorzystujcie codzienne czynności do zabaw edukacyjnych, np.:

  • Podczas robienia porządków segregujcie zabawki do odpowiednich pojemników, biorąc pod uwagę np.: kształt, kolor, przeznaczenie, tworzywo.
  • Razem z rodzicami upieczcie ciasto. Wsypujcie odpowiednie składniki, ważcie, przesiewajcie mąkę, ugniatajcie, wałkujcie itp.
  • Wyszukujcie w otoczeniu przedmioty, których kształty przypominają figury geometryczne
  • Wspólnie rozwiązujcie zagadki słuchowe.
  • Wycinajcie z gazet cyfry i litery.
  • Dokonajcie  pomiaru łóżek, dywanu, stołu (za pomocą linijki i miary krawieckiej).
  • Podczas spaceru przeliczajcie np. samochody.
  • Układajcie z kamyków lub innych materiałów litery i cyfry.
  • Robiąc porządki w pokoju, opisujcie, gdzie kładziecie konkretne przedmioty, np. obok misia, z prawej strony drzwi.
  • Opisujcie rzeczy znajdujące się w kuchni oraz miejsce, gdzie się znajdują, np. pomidor jest na talerzu, masło jest w lodówce, garnek jest w szafce.

Jeśli dziecko nie ma w domu zestawu materiałów edukacyjnych, można drukować potrzebne karty pracy z poniższych linków:

Dzieciaki w akcji. 6-latki. Karty pracy cz. 2: 

http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Dzieciaki-w-akcji-szesciolatek-cz-2_%5Bkarty_pracy%5D%5Bpr_2018%5D/files/basic-html/page3.html

Dzieciaki w akcji. 5-latki. Karty pracy cz. 2: 

http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Dzieciaki-w-akcji-pieciolatek-cz-2_%5bkarty_pracy%5d%5bpr_2018%5d/

Grudzień,  tydzień 3.
| Boże Narodzenie 

Poniedziałek

  1. Mowa: porozmawiajcie o rozpoczynającej się zimie, zmianach w pogodzie i o tym, kto lubi zimę, a komu trzeba pomagać w czasie zimy.
  2. Karta pracy: wykonaj zadanie 6 latki: s. 40, 5latki: s. 28.
  3. Porozmawiajcie o tradycjach Świąt Bożego Narodzenia oraz o tym, jak u was wygląda Wigilia. Warto opowiedzieć dzieciom o zwyczajach związanych ze świętami lub rodzinnych tradycjach. Pomóż swoim rodzicom w przygotowaniach do świąt.
  4. Karta pracy: 6latki: s. 41. 5latki: 29. Porozmawiajcie o sytuacjach, w których należy stosować  słowa: proszę, przepraszam, dziękuję.

Wtorek

  1. Mowa: posłuchaj opisów bombek przygotowanych przez dzieci (tekst poniżej), a następnie naklej właściwe imię obok każdej bombki.
    KP6. s.42, KP5. s. 30

[Opisy bombek wykonanych przez dzieci]

1. Cześć, to ja, Tymek. Chciałem zrobić bombkę w kratkę i… chyba mi się udało. Wyszło naprawdę super i jestem zadowolony. Wybrałem do rysowania kratek dwa kolory, które najbardziej lubię, czyli czerwony i żółty.

2. Mam na imię Amelia. Na mojej bombce jest dużo trójkątów i kółek w różnych kolorach, a w wolne miejsca przykleiłam paseczki z papieru.

3. Mam na imię Klaudia. Miałam złotą farbkę, więc postanowiłam zrobić bombkę w gwiazdki. Ale najpierw całą bombkę pomalowałam na niebiesko, żeby gwiazdki było lepiej widać.

4. Hej, jestem Alek. Uwielbiam motocykle, więc namalowałem jeden na mojej bombce. Nie było łatwo, ale wyszło całkiem, całkiem… Zresztą zobaczcie

sami.

5. Jestem Kamil. Co prawda nie lubię specjalnie rysować, ale podobało mi się zadanie z bombką. Narysowałem bałwanka i płatki śniegu. To była świetna zabawa.

6. Nazywam się Emilia. Moja bombka ma dużo niebieskich kropek, które zrobiłam farbą. Narysowałam też ładnego motylka.

2. KP6.2 s. 43. Nauczcie się rymowanki na pamięć, można ją powtarzać przy dekorowaniu świątecznego drzewka.

3.Gimnastyka: ćwiczenia wykonujemy z rodzicem:

– Stwórz tor przeszkód – wystarczy wybrać kilka misiów i ułożyć je na dywanie w odległości ok. 70 cm, tak aby dziecko mogło swobodnie poruszać się między nimi.

Kto pierwszy pokona slalom?

– Wykonaj prowizoryczny kosz – wystarczy np. pojemnik na zabawki. Zorganizuj zawody na celność rzutów (rzucamy np. skarpetkami).

– Rozłóż na podłodze poduszki i niewielkie ręczniki – niech będą one bezpiecznymi punktami. Pozostała część podłogi to aktywny wulkan. Musicie tak skakać po bezpiecznych punktach, aby nie wpaść do krateru i na siebie nawzajem. – Zabawa w chowanego –  kreatywnie wykorzystajcie każdą przestrzeń, aby znaleźć najlepszą kryjówkę.

Środa

  1. Mowa: porozmawiajcie o sytuacji zwierząt podczas zimy, jak udaje im się przetrwać. Jak możecie pomóc zwierzętom? Które ptaki zostają u nas na zimę? Poszukajcie ich zdjęć np. w internecie lub dostępnych książkach.
  2. Możesz przeczytać dziecku opowiadanie Hanny Łochockiej „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”, potem porozmawiajcie: Kto był bohaterem teatrzyku? Jakie zwierzątko go odwiedziło? Z jakim problemem borykał się Elemelek? Kto mu pomógł i w jaki sposób? Jakie ptaki przyleciały do karmnika?
    Narysuj ilustrację do opowiadania.
  3. KP6. s. 44-45, KP%. s. 31.
  4. Podczas popołudniowego spaceru obserwujcie uważnie świat przyrody. Jakie ptaki lub inne zwierzęta widzieliście?

Czwartek

  1. Mowa: porozmawiajcie o sposobach wyrażania emocji np. radości, złości. Jak się zachowują?

[Każdy ma prawo do okazywania złości, ale trzeba ją wyrażać w sposób akceptowany społecznie. Nie wolno bić, krzyczeć, obrażać, przezywać, wyśmiewać, odpowiadać złością na złość. Rodzice mogą zaproponować kilka sposobów na radzenie sobie ze złością, na przykład: wyrzucamy złość do kosza – naśladowanie złości, szarpanie gazety, gniecenie papieru w kulkę, darcie na paski, kawałeczki;  zarysowanie kartki czarną kredką ruchami rozmachowymi, zrobienie tła do kolejnego obrazka, np. przyklejenie na czarne tło narysowanego i wyciętego serca, rysowanie złośliwego potworka; rozmowa z przyjacielem – mamą, kolegą, panią.]

2. Narysuj  ilustrację, jak wygląda twoja złość.

3. Matematyka: Poproś, aby dziecko usiadło naprzeciwko ciebie. Dłonie schowajcie za plecami i na umówiony sygnał pokażcie przed sobą dowolną liczbę palców. Następnie zachęć  dziecko, by porównało, kto pokazał więcej palców. Zabawę powtórzcie kilka razy.

4. Przygotuj dwa zbiory klocków, w jednym połóż 8 klocków (najlepiej w jednym kolorze, np. żółtym), a w drugim 6 klocków (w innym kolorze, np. czerwonym). Zapytaj, których jest więcej, a których mniej. Pod zbiorami dziecko umieszcza lub zapisuje odpowiednie liczby i porównuje liczebność zbiorów. Określa, w którym zbiorze jest więcej, w którym mniej elementów, i umieszcza odpowiedni znak, mniejszości lub większości, ułożony z pasków papieru lub sznurka („<”, „>”).

5. KP6. s. 46-47, KP%. s. 32

Piątek

  1. Porozmawiaj z rodzicami o magii świąt. Co sprawia, że święta są tak wyjątkowym czasem? Dlaczego lubicie ten czas?
  2. Gimnastyka: powtórz ćwiczenia z wtorku.
  3. Plastyka:  Wykonajcie wspólnie ozdoby świąteczne, np. aniołka z papieru na choinkę lub łańcuch albo bombkę. (Sprawdźcie, jakie materiały macie w domu, podpowiedzi znajdziecie w internecie.)  

Pozdrawiamy
Milena Sielewończuk
Dorota Kasica

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *