Nauczanie zdalne STARSZAKI – dla dzieci przebywających na kwarantannie

Zaplanujcie każdy dzień tak,
żeby był czas na wspólne
zabawy i samodzielną pracę.

Wykorzystujcie codzienne czynności do zabaw edukacyjnych, np.:

  • podczas nakrywania do stołu przeliczajcie sztućce, talerze, dodatki
  • rozkładając naczynia na stole, opisujcie, gdzie je kładziecie, np. kładę widelec po prawej stronie talerza, stawiam kubek nad talerzem
  • przygotowując potrawy, odmierzajcie ilość produktów, ich wagę, liczbę wsypywanych łyżek itp.
  • wycierając kurze, opisujcie sprzęty, które czyścicie, np. wycieram szafkę, która jest drewniana, biała, niska, gładka, śliska, błyszcząca…
  • sprawdzajcie w kalendarzu, jaki jest dzień tygodnia, jak nazywał się dzień wczorajszy,
    jaki dzień tygodnia będzie jutro
  • uzupełniajcie wspólnie kalendarz pogody, zawsze o tej samej porze, np. po śniadaniu,
    a na koniec tygodnia omawiajcie obserwacje
  • segregujcie ubrania przygotowane do prania ze względu na rodzaj, kolor, wielkość, właściciela
  • podczas porządków albo w drodze na zakupy bawcie się w rymy słowne albo łańcuszek wyrazowy (ostatnia litera wyrazu jest pierwszą literą kolejnego, np. las, sukienka, album, meta)
  • na spacerze pobawcie się w „Moje oko pyta, co?” – jedna osoba wybiera w myślach przedmiot w zasięgu wzroku, druga zadaje pytania i zgaduje; można odpowiadać tylko „tak” lub „nie”.

Jeśli dziecko nie ma w domu zestawu materiałów edukacyjnych, można drukować potrzebne karty pracy z poniższych linków:

Dzieciaki w akcji. 6-latki. Karty pracy cz. 2: 

http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Dzieciaki-w-akcji-szesciolatek-cz-2_%5Bkarty_pracy%5D%5Bpr_2018%5D/files/basic-html/page3.html

Dzieciaki w akcji. 5-latki. Karty pracy cz. 2: 

http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Dzieciaki-w-akcji-pieciolatek-cz-2_%5bkarty_pracy%5d%5bpr_2018%5d/

Grudzień, tydzień 2.
Jak być dobrym dla innych?

Poniedziałek

  1. Szewczyk Dratewka – słuchanie bajki, ćwiczenia percepcyjne.
    https://www.youtube.com/watch?v=5TRu_wKPMWM
    Przedszkolaki słuchają czytanego opowiadania. Po wysłuchaniu wypowiadają się na temat postawy szewczyka. Przykładowe zagadnienia:
    Czy był dobrym człowiekiem?
    Dlaczego tak myślimy?
    Komu i jak pomagał?.
    Dzieci otrzymują miseczki z wymieszaną fasolkę z grochem. Ich zadaniem jest posegregować fasolkę osobno i groch osobno.
  2. Jestem Mikołajem – zabawa z elementami ruchu kreatywnego. Rodzic zaprasza dzieci do zabawy, w której będą sobie wyobrażać, że są Mikołajem i poruszają się tak jak on, np.
    Mikołaj ma duży brzuch, który porusza się, gdy ten się śmieje,
    stańcie i pokażcie, jak wygląda Mikołaj, kiedy się śmieje…
    Mikołaj porusza się zawsze z workiem prezentów, pokażcie, jak on wygląda, gdy przemierza ulice z workiem na plecach…
    Pokażcie, jak Mikołaj będzie poruszał się po waszym domu, aby nikt go nie zauważył….
  3. Pomocnik – odkrywamy, jakiej pomocy potrzebują od nas inni.
    Rodzic rozmawia z dziećmi na temat różnic między ludźmi i wynikających z tego potrzeb, np. małe dziecko, które się ubrudziło, potrzebuje pomocy przy myciu; smutny potrzebuje, żeby go pocieszyć itd. Nauczyciel zaprasza dzieci do wysłuchania opowiadania o pewnym pomocniku i czyta opowiadanie.

Pomocnik
Rano do pokoju wszedł tatuś.
– Jacku, wstawaj! Mamusia ma grypę i musi leżeć
w łóżku. Musimy radzić sobie sami. Chyba damy radę?
Jacek przetarł oczy. Krzesło, na którym zawsze leżały
czyste ubrania, było puste. Nie poczuł też zapachu
gorącej czekolady, którą przygotowywała mamusia.
Szybko pobiegł do łazienki. Umył buzię, zęby. Nagle
w drzwiach ukazała się głowa taty.
– Wszystko w porządku?
– Nie wiem, w co się ubrać – szepnął Jacek.
Na szczęście na półkach w szafie znalazły się czyste,
równo ułożone koszulki i bluzy. Wspólnie wybrali
rzeczy i już po chwili siedzieli w kuchni przy stole.
– Dzisiaj kanapki i herbata, mleka nie kupiłem –
tłumaczył się tatuś.
– Bardzo mi smakują, chociaż nie są takie jak przygotowuje
mama – stwierdził Jacek, biorąc ostatnią
kanapkę do ręki.
– Posprzątam ze stołu, a ty po powrocie z pracy
pozmywasz.
– Świetnie, synu, ja tymczasem zapytam mamę, czy czegoś
jej nie potrzeba i co mam kupić na obiad i kolację .
Wychodząc z domu tata uśmiechnął się do Jacka.
– Poradziliśmy sobie, dziękuję, bardzo mi pomogłeś.
– Przecież jestem twoim przyjacielem – pomocnikiem
– odparł dumnie Jacek.
– To teraz prędko do przedszkola, mój ty pomocniku
– zaśmiał się tata.
Bożena Forma

Dzieci opowiadają, jak Jacek pomógł tacie.
Mówią, czy tatę i Jacka ta pomoc ucieszyła.
Rodzic czyta zdań o pomaganiu.
Jeżeli dzieci będą uważały, że zdanie jest
prawdziwe, to jedną rączkę położą na serduszku
(bo chęć pomagania płynie z dobroci serca), a drugą
uniosą kciuk do góry. Jeżeli nie będą zgadzać się
z treścią zdania, nie wskazują żadnego gestu.
– Pomaganie jest dobre.
– Ludzie nie potrzebują pomocy.
– Pomaganie jest ważne.
– Pomagać może każdy i wszędzie.
– Pomaganie jest za trudne.
– Każda pomoc jest wartościowa.
– Warto pomagać nie tylko dla innych, ale także dla siebie.
– Pomaganie sprawia, że ludzie są lepsi.
– Żeby pomagać, trzeba być dorosłym.
– Kto pomaga, jest dobry.
– Pomaganie to wartościowy prezent.

4. Karty pracy: 5latki: s. 22, 6latki: s. 30,31

Wtorek

  1. Gdzie Mikołaj ukrył prezent? – zabawa z elementami orientacji kierunkowej.
    Zabawa rozpoczyna się od ukrycia prezentów w domu. Rodzic ukrywa w domu prezent a zadaniem dzieci jest ich odnalezienie. Rodzice wskazują im drogę, wydając instrukcje typu: 2 kroki do przodu, obrót w lewo, jeden krok w prawo itp., doprowadzając w ten sposób drużynę do celu. Po czym następuje zamiana ról.
  2. Spotkanie z Mikołajem – zapoznanie z drukowaną literą „y”.
    Wiersz:

Spotkanie z Mikołajem
Już widzę Mikołaja,
poznaję go z daleka
i wiem, że właśnie dzisiaj
na niego każdy czeka.
Przemierzył mil tysiące,
by zostać z nami dzisiaj.
Prezenty ma dla Igi,
Konrada i dla Rysia.
Ma serce pełne ciepła
i uśmiech dla każdego.
Dlatego niespodziankę
dziś mamy też dla niego.
Bożena Forma

3. Dzieci, odpowiadając na pytanie, o kim jest wiersz,
wymieniają Mikołaja, ale również dzieci, które
przygotowały dla Mikołaja niespodziankę.
Przedszkolaki określają, co czuły, słuchając wiersza,
nazywają swoje emocje (np. czułość, dobroć, nadzieja,
oczekiwanie, przyjemność, radość, serdeczność,
wesołość, wzruszenie, zadowolenie), wyjaśniają,
dlaczego tak się czuły podczas słuchania wiersza.
Zastanawiają się, jak czuje się Mikołaj, gdy przychodzi
do dzieci z prezentami i czy wie, jak dzieci się
czują dzięki jego staraniom. (Mikołaj przychodzi,
aby sprawić radość. Cieszy się, że może obdarować
innych, bo to uszczęśliwia dzieci, byłoby mu smutno
gdyby ktoś płakał, bo nie dostał prezentu, martwiłby
się, że sprawił komuś przykrość).
A czy my chcemy innym sprawić przyjemność? –
pyta rodzic. Jak to możemy zrobić? (np. powiedzieć
coś miłego, razem się pobawić). Potem rozmawiają
o tym, co jest nam potrzebne, aby komuś
sprawić przyjemność – musimy wiedzieć, co inni
ludzie czują, co sprawia przyjemność, co lubią,
a czego nie.

4. Rodzic prezentuje literę „y” drukowaną
wielką i małą, i wspólnie z dziećmi omawia
jej wygląd. Informuje jednocześnie, że dzisiaj
poznajemy literę, która jest na końcu wyrazu, a nie
na początku jak dotychczas, ponieważ w polskim
języku żaden wyraz nie rozpoczyna się głoską „y”.
Ta głoska może być tylko na końcu lub w środku
wyrazu. Prezentuje wyraz „prezenty”, a dzieci
wskazują miejsce litery „y”.

Karty pracy: 5latki: s. 23,62, 6latki: s. 32,33

5. Masażyki.
W kręgu – ruch rozwijający (W. Sherborne).
Dzieci i rodzice ilustrują ruchem mieszanie kleju
w dużym wiadrze albo wyciskanie kleju z tubki,
smarowanie nim i sklejanie dłoni. Następnie nie
puszczając sklejonych „dłoni”, siadają, klękają,
kładą się na podłodze, przesuwają się na siedząco
do tyłu, tworząc coraz większe koło, potem do przodu,
jak najbliżej środka koła itp.

Środa

  1. Tęczowe wyrazy – ćwiczenia słuchu
    fonematycznego.
    Przedszkolak wybiera dla siebie 7 kredek w kolorach tęczy, nazywa wybrane kolory. Rodzic wymyśla słowo. Zadaniem przedszkolaka jest ułożyć tyle kredek, ile nazwa ma głosek. Po ułożeniu, pokazując kolejno kredki, wspólnie głoskują, aby sprawdzić prawidłowość
    ułożenia. Na zakończenie sami wymyślają słowo i układają kredki, głoskują, dotykając kolejnych kredek.
  2. Przedszkolaki opowiadają o tym, czy lubią dostawać prezenty, jak się wtedy czują, czy są to uczucia przyjemne. Opowiadają także o tym, czy same kiedyś podarowały komuś upominek i jak się wtedy czuły – czy sprawiło im to radość. Następnie omawiają ilustrację w „Kartach pracy”, nazywają uczucia dzieci.
    Karty pracy 6latki: s. 35, 5latki: 25
  3. Słuchanie muzyki. Jakie uczucia obudzi w nich ta muzyka? Jakie kolory wyczaruje?.
    Wcześniej przygotowujemy farby w płynie, pędzelki i kartki z bloku. Przedszkolaki słuchają muzyki, wybierają kolor, którym ich zdaniem można namalować tę muzykę (repertuar dobrany jest tak, aby utwory były wesołe, nastrojowe, smutne, taneczne, skoczne, wolne; fragmenty powinny być krótkie). Pokrywają wybrane miejsce na kartce kolorem w dowolny sposób . Mogą zmieniać kolor przy każdej zmianie muzyki. Rodzic zachęca, aby „tańczyć” kolorami, żeby cała kartka była zamalowana. Na koniec dzieci opowiadają, jakimi kolorami malowały, czy malowały na wesoło, czy na smutno, czy są to kolory zimne, czy ciepłe, jakie uczucia im towarzyszyły.
  4. Karty pracy 6latki: s. 34, 5latki: s. 24.
  5. Rytmy: Następnie dzieci układają rytmy z obrazków serca, gwiazdki i kokardki. rodzic rozpoczyna układanie rytmu, kładąc obrazki np.:
    – sekwencja 1: serce, serce, serce, gwiazdka, kokardka, kokardka, serce, serce, serce, gwiazdka, kokardka, kokardka…
    – sekwencja 2: gwiazdka, serce, kokardka, kokardka, kokardka, gwiazdka, serce, kokardka, kokardka, kokardka…
    – sekwencja 3: kokardka, kokardka, serce, serce, gwiazdka, kokardka, kokardka, serce, serce, gwiazdka… Zadaniem dzieci jest dokończenie każdej sekwencji.
    Wyprawka: http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Dzieciaki-w-akcji-szesciolatek_[wyprawka][pr_2018]/#p=15

Czwartek

  1. Matematyka: przygotuj dwie duże kartki w różnych kolorach (np. czerwoną i niebieską). Na kartce koloru czerwonego połóż 5 kredek, a na drugiej kartce – 5 łyżeczek. Odpowiedz na pytanie: Czego jest więcej? Następnie na kartce czerwonej połóż 8 fasolek, a na drugiej 8 ziarenek grochu. Czego jest więcej? Z pomocą rodzica ułóż znak równości z dwóch pasków papieru. (Znak równości przypomina drabinę po której wspina się Mikołaj).
  2. Karta pracy: wykonaj zadanie 6latki: s. 36-37, 5latki: s.25-26.
  3. Gimnastyka

Piątek

  1. Mowa: posłuchaj wiersza „Spotkanie z Mikołajem”, a następnie razem z rodzicami spróbujcie ułożyć bajkę, opowieść o św. Mikołaju, np. Pewnej zimowej grudniowej nocy nad cichym miasteczkiem pośród gór przemknął dziwny pojazd. Nie był to samolot ani balon…Możesz nagrać swoją bajkę na dyktafonie w telefonie mamy. (Jak poprosisz rodziców, to może wyślą nauczycielowi Twoją opowieść).

Spotkanie z Mikołajem

Już widzę Mikołaja,
poznaję go z daleka
i wiem, że właśnie dzisiaj
na niego każdy czeka.
Przemierzył mil tysiące,
by zostać z nami dzisiaj.
Prezenty ma dla Igi,
Konrada i dla Rysia.
Ma serce pełne ciepła
i uśmiech dla każdego.
Dlatego niespodziankę
dziś mamy też dla niego.
Bożena Forma

2. Karta pracy: wykonaj zadanie 6latki: s. 38, 39, ale najpierw wysłuchaj krótkiej opowieści Mikołaja, aby ustalić kolejność wręczania prezentów

Święta się zbliżają i muszę przygotować sobie trasę mojego wyjazdu, by każde dziecko dostało prezent na czas. Najpierw zawiozę Ali książkę, drugi będzie Jaś, który chciał piłkę, trzeci prezent zawiozę Dorotce, która czeka na kotka, czwarty będzie worek z grą planszową dla Uli, piątą osobą, której dam prezent, będzie miłośnik samochodów – Tymek, a szósty prezent – czyli domek dla lalek – powędruje do Julki. Na końcu będzie Ada, która zamówiła lalkę. U niej napiję się kakao i nieco odpocznę.

Karty pracy 5latki: s.27

3. Plastyka: „I ty możesz być Mikołajem” – upominek.

Przygotuj: mały słoiczek, czerwony arkusz papieru, patyczek do szaszłyków, sól kuchenną. Wypełnij słoiczek solą kuchenną. Z arkusza papieru wytnij dwa identyczne serca i zamocuj je na patyczku do szaszłyków. Serce na patyku włóż do słoiczka z solą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *